Individuele groei door motivatie
Eigenaarschap van leren
Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces. Om het eigenaarschap van leerlingen te versterken kun je onder meer de motivatie, betrokkenheid, zelfsturing en metacognitieve vaardigheden bevorderen.
Leerlingen die sterk het gevoel hebben autonoom en competent te zijn en daarbij een goede relatie hebben met anderen, zijn sterker gemotiveerd om leertaken zelf op te nemen en eigenaar van hun leerproces te zijn.
Motivatiegesprekken en Doelenkaarten
In leersituaties waar meer sturing wordt gelaten aan leerlingen kunnen onder bepaalde voorwaarde een positieve invloed op hun motivatie hebben. Leerlingen raken intrinsiek gemotiveerd als aan drie voorwaarden wordt voldaan:
- Autonomie: leerlingen hebben het gevoel te kunnen beslissen
- Competentie: leerlingen hebben het gevoel hun leertaken aan te kunnen
- Relatie: leerlingen ervaren een band te hebben met docenten, ouders en medeleerlingen
Door middel van de motivatiegesprekken die we met de leerlingen voeren en het op laten stellen van de doelenkaarten betrekken we de leerlingen bij hun leerproces. Door de leerlingen van jongsafaan te laten ervaren dat ze gehoord en gezien worden en ze invloed hebben op hun ontwikkeling willen we het proces van zelfsturing op gang brengen.