Hoe gaan we om met pesten
Op De Schakel hoort iedereen zich veilig en thuis te voelen. We nemen dan ook stelling tegen pesten, omdat pestgedrag schadelijk is voor de ontwikkeling van het kind. Denk hierbij aan schelden, schoppen, slaan, uitlachen en chanteren, maar ook aan indirect gedrag. Cyberpesten valt daar tevens onder. Bij pesten treedt de school direct en adequaat op met een brede aanpak van het pestgedrag. Pesten heeft namelijk niet alleen betrekking op de pester en het slachtoffer. Het is een probleem dat iedereen aangaat, zeker ook de zwijgende meerderheid onder de leerlingen. Denk aan kinderen die min of meer bewondering hebben voor wat de pester allemaal durft en doet, maar ook de kinderen die pesten afkeuren en zich er niet mee bemoeien. Wij gaan daarom ook met die groep leerlingen in gesprek en vragen aandacht voor de schoolregels.
Uitgaande van onze pedagogische opdracht en gebruikmakend van de geldende schoolregels hanteren wij een pestprotocol:
- Leerkrachten, leerlingen en ouders zien pesten als een probleem dat de sfeer aantast. Bij leerlingen gaat het niet alleen om de pester en het gepeste kind, maar ook om de zwijgende meerderheid (de meelopers).
- Wij willen pesten – in welke vorm dan ook – voorkomen.
- Noodzakelijke voorwaarden zijn:
o vertrouwd pedagogisch klimaat waarin kinderen zich thuis voelen
o hanteren van en het zich houden aan schoolregels
o bespreken van het onderwerp pesten met de leerlingen in de groep
- Pesten wordt zowel door leerkrachten en leerlingen als ouders waargenomen. Melden is hierbij geen klikken.
- De betreffende groepsleerkracht treedt direct en gepast op. Ook het team en de directie worden op de hoogte gesteld en indien gewenst bij de oplossing betrokken.
- Indien nodig kunnen ouders betrokken worden bij het oplossen van het pestgedrag, bijvoorbeeld met gesprekken. Na overleg en instemming van hen kunnen ook hulpverlenende instanties worden ingeschakeld.
Coördinatie van anti-pestbeleid van onze school is in handen van Ingeborg Kreuk.